V pokračovaní článku: Minimálne mzdové nároky, príplatky ku mzde, nezdaniteľné časti a sadzby dane, mikroodvody, minimálne odvody, materská a ďalšie dávky z nemocenského poistenia, dávka v nezamestnanosti, minimálny dôchodok, zrážky zo mzdy, atď.
*
MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY 2027
|
STUPEŇ NÁROČNOSTI
|
SUMA PLATNÁ PRE ROK 2020
|
MESAČNÁ MZDA
|
HODINOVÁ MZDA 40 H/T
|
HODINOVÁ MZDA 38,75 H/T
|
HODINOVÁ MZDA 37,5 H/T
|
|
1.
|
580
|
972
|
5,586
|
5,766
|
5,958
|
|
2.
|
696
|
1088
|
6,253
|
6,455
|
6,670
|
|
3.
|
812
|
1204
|
6,920
|
7,143
|
7,381
|
|
4.
|
928
|
1320
|
7,586
|
7,831
|
8,092
|
|
5.
|
1044
|
1436
|
8,253
|
8,519
|
8,803
|
|
6.
|
1160
|
1552
|
8,920
|
9,208
|
9,515
|
*
Minimálne mzdové nároky pre rok 2027 sa určujú ako sumy pre rok 2020 navýšené o 392 € - o sumu, o ktorú sa v roku 2027 oproti roku 2020 navýšila minimálna mzda (972 € - 580 € = 392 €).
Výpočet pri hodinovej mzde 40h/t: 1/174 zo sumy minimálneho mzdového nároku pri mesačnej mzde
Výpočet pri hodinovej mzde 38,75h/t: suma minimálneho mzdového nároku pri hodinovej mzde 40h/t x 40/38,75
Výpočet pri hodinovej mzde 37,5h/t: suma minimálneho mzdového nároku pri hodinovej mzde 40h/t x 40/37,5
Výsledky sa zaokrúhľujú na 3 desatinné miesta matematicky (§ 120 ods. 7 ZP).
*
PRÍPLATKY PODĽA ZÁKONNÍKA PRÁCE - NAVIAZANÉ NA MINIMÁLNU MZDU
| Príplatok |
Sadzba |
6/2023 - 12/2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027
|
| Za sobotu |
50 % min.mzdy |
2,0115 € |
2,155 € |
2,345 € |
2,6295 € |
2,793 € |
| Za sobotu, pri pravidelnej práci v sobotu |
45 % min.mzdy |
1,81035 € |
1,9395 € |
2,1105 € |
2,36655 € |
2,5137 € |
| Za nedeľu |
100 % min.mzdy |
4,023 € |
4,310 € |
4,69 € |
5,259 €
|
5,586 € |
| Za nedeľu, pri pravidelnej práci v nedeľu |
90 % min.mzdy |
3,6207 € |
3,879 € |
4,221 € |
4,7331 € |
5,0274 € |
| Za noc |
40 % min.mzdy |
1,6092 € |
1,724 € |
1,876 € |
2,1036 € |
2,2344 € |
| Za noc, riziková práca v noci |
50 % min.mzdy |
2,0115 € |
2,155 € |
2,345 € |
2,6295 €
|
2,793 € |
| Za noc, prevažná práca v noci |
35 % min.mzdy |
1,40805 € |
1,5085 € |
1,6415 € |
1,84065 € |
1,9551 € |
| Za pohotovosť mimo pracoviska |
20 % min.mzdy |
0,8046 € |
0,862 € |
0,938 € |
1,0518 € |
1,1172 € |
| Za sťažený výkon práce |
20 % min.mzdy |
0,8046 € |
0,862 € |
0,938 € |
1,0518 €
|
1,1172 € |
| Dohodári za sviatok |
100 % min.mzdy |
4,023 € |
4,310 € |
4,69 € |
5,259 €
|
5,586 € |
*
Pre všetky príplatky uvedené v tabuľke platí, že ide o najnižšie sumy, na ktoré majú zamestnanci nárok, bez ohľadu na to, aký majú ustanovený týždenný pracovný čas.
V Zákonníku práce nie je špecificky určené, ako sa majú príplatky zaokrúhľovať. Pri zaokrúhľovaní preto zamestnávateľ musí vždy príplatky zaokrúhliť na prospech zamestnanca = to znamená vždy smerom nahor.
Napríklad príplatok za prácu v noci, ktorý je presne 2,2344 € za hodinu, sa v prípade potreby zaokrúhli na 2,24 € alebo na 2,30 €.
*
CESTOVNÉ NÁHRADY
Od 1. januára 2026 sú platné sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách:
- 0,090 € jednostopové vozidlá a trojkolky,
- 0,313 € osobné cestné motorové vozidlá.
*
Od 1. decembra 2026 sú platné sumy stravného pri pracovných cestách:
- 9,80 € pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
- 14,60 € pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
- 21,70 € pre časové pásmo nad 18 hodín.
*
Od 1. januára 2013 sú platné sumy stravného pri zahraničných pracovných cestách:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2012/401/20130101
Od 30. januára 2026 sú platné osobitné základné sadzby stravného pre mobilných zamestnancov v cestnej doprave (vodiči a ďalší členovia cestujúceho personálu, ktorí vykonávajú dopravné činnosti v cestnej doprave pre zamestnávateľa v pracovnom pomere):
https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2026/9/20260130
*
STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV (§ 152 ZP)
Príspevok zamestnávateľa na stravovanie (na teplé jedlo) je 55 % z ceny jedla.
*
Sumy platné od 1. decembra 2026
Príspevok zamestnávateľa na stravovanie (na teplé jedlo) je najviac suma 5,39 € (55 % z 9,80 €).
Hodnota gastrolístka je najmenej 7,35 € (75 % z 9,80 €).
Z ceny gastrolístka musí byť príspevok zamestnávateľa najmenej 55 %.
Príspevok zamestnávateľa na gastrolístok je najviac 5,39 € (55 % z 9,80 €).
... napríklad, pri najnižšej možnej cene gastrolístka 7,35 € je príspevok zamestnávateľa najmenej 4,05 € a najviac 5,39 €.
Finančný príspevok zamestnávateľa na stravovanie je najmenej 4,05 € a najviac 5,39 €.
*
SZČO A DAŇOVÉ VÝDAVKY NA STRAVNÉ
SZČO si podľa § 19 ods. 2 písm. p) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, predbežne môže znížiť za rok 2027 základ dane o stravné a to až o sumu:
... 365 dní x 5,39 € = 1967,35 € ... za obdobie od 1.1.2027 predbežne do 31.12.2027 (v tomto období platí pre časové pásmo 5-12 hodín suma stravného 9,80 €)
*
NEZDANITEĽNÁ ČASŤ NA DAŇOVNÍKA
Nezdaniteľná časť na daňovníka (na mesiac) pri výpočte preddavkov na daň je 516,64 € (21-násobok životného minima / 12).
V ročnom zúčtovaní/daňovom priznaní za rok 2027:
1. Ak daňovník dosiahne základ dane do 27101,20 € (91,8-násobok životného minima), tak nezdaniteľná časť na daňovníka je 6199,62 € (21-násobok životného minima).
2. Ak daňovník dosiahne základ dane vyšší ako 27101,20 €, tak nezdaniteľná časť na daňovníka sa vypočíta nasledovne:
15233,35 € – (základ dane : 3)
... kde suma 15233,35 € = 51,6-násobok životného minima
Výsledok sa zaokrúhľuje na eurocenty matematicky.
3. Ak daňovník dosiahne základ dane 45700,06 € a viac, tak nezdaniteľná časť na daňovníka je nula.
*