*

Prvé vydanie: 3.3.2026 (po zverejnení údaja o priemernej mesačnej mzde v hospodárstve SR v roku 2025)

Aktualizácie:

  • 21.5.2026 ... doplnené veličiny nadväzujúce na sumu životného minima platnú od 1.7.2026, čo je suma 295,22 €
  • 9.7.2026 ... zvýšenie OOP na 300 € a jej rozšírenie aj na osoby na materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenke, zníženie max. VZ na SP pre profišportovcov
  • 1.10.2026 ... referenčná suma pre programový výber z II. piliera bude odhadom suma 732 - 734 €
  • 20.10.2026 ... sumy stravného a stravovanie zamestnancov od 1.12.2026
  • 26.10.2026 ... valorizácia dôchodkov v roku 2027 je o 3,4 %

*

MINIMÁLNA MZDA

Pretože sociálni partneri sa nedohodli na výške minimálnej mzdy na rok 2027, výška minimálnej mzdy je určená "automatom" v súlade s § 8 zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde ako 60 % zo sumy 1620 €, čo je suma 972 €.

Poznámka: Suma takto určenej minimálnej mzdy sa v prípade potreby zaokrúhľuje na celé eurá nahor.

*

Pre rok 2027 to znamená sumy minimálnej mzdy:

  • 972 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou,
  • 5,586 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom (pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín) a pre „dohodárov“.

*

V prípade zamestnanca odmeňovaného hodinovou mzdou pri ustanovenom týždennom pracovnom čase nižšom ako 40 hodín je minimálna mzda:

  • 5,766 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 38,75 hodín
  • 5,958 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 37,50 hodín

*

Výpočet pri hodinovej mzde pri 40 h/t: 972 € delené 174 hodín ... výsledok sa zaokrúhľuje na 3 desatinné miesta matematicky.

Výpočet pri hodinovej mzde pri 38,75 h/t: 5,586 € x 40/38,75 ... výsledok sa zaokrúhľuje na 3 desatinné miesta matematicky.

Výpočet pri hodinovej mzde pri 37,50 h/t: 5,586 € x 40/37,5 ... výsledok sa zaokrúhľuje na 3 desatinné miesta matematicky.

*

V pokračovaní článku: Minimálne mzdové nároky, príplatky ku mzde, nezdaniteľné časti a sadzby dane, mikroodvody, minimálne odvody, materská a ďalšie dávky z nemocenského poistenia, dávka v nezamestnanosti, minimálny dôchodok, zrážky zo mzdy, atď.

*

MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY 2027

STUPEŇ NÁROČNOSTI

SUMA PLATNÁ PRE ROK 2020

MESAČNÁ MZDA

HODINOVÁ MZDA 40 H/T

HODINOVÁ MZDA 38,75 H/T

HODINOVÁ MZDA 37,5 H/T

1.

580

972

5,586

5,766

5,958

2.

696

1088

6,253

6,455

6,670

3.

812

1204

6,920

7,143

7,381

4.

928

1320

7,586

7,831

8,092

5.

1044

1436

8,253

8,519

8,803

6.

1160

1552

8,920

9,208

9,515

*

Minimálne mzdové nároky pre rok 2027 sa určujú ako sumy pre rok 2020 navýšené o 392 € - o sumu, o ktorú sa v roku 2027 oproti roku 2020 navýšila minimálna mzda (972 € - 580 € = 392 €).  

Výpočet pri hodinovej mzde 40h/t: 1/174 zo sumy minimálneho mzdového nároku pri mesačnej mzde

Výpočet pri hodinovej mzde 38,75h/t: suma minimálneho mzdového nároku pri hodinovej mzde 40h/t x 40/38,75

Výpočet pri hodinovej mzde 37,5h/t: suma minimálneho mzdového nároku pri hodinovej mzde 40h/t x 40/37,5

Výsledky sa zaokrúhľujú na 3 desatinné miesta matematicky (§ 120 ods. 7 ZP).

*

PRÍPLATKY PODĽA ZÁKONNÍKA PRÁCE - NAVIAZANÉ NA MINIMÁLNU MZDU

 Príplatok  Sadzba  6/2023 - 12/2023 2024 2025 2026

2027

 Za sobotu  50 % min.mzdy 2,0115 € 2,155 € 2,345 € 2,6295 € 2,793 €
 Za sobotu, pri pravidelnej práci v sobotu  45 % min.mzdy 1,81035 € 1,9395 € 2,1105 € 2,36655 € 2,5137 €
 Za nedeľu  100 % min.mzdy 4,023 € 4,310 € 4,69 € 5,259 €
5,586 €
 Za nedeľu, pri pravidelnej práci v nedeľu  90 % min.mzdy 3,6207 € 3,879 € 4,221 € 4,7331 € 5,0274 €
 Za noc  40 % min.mzdy 1,6092 € 1,724 € 1,876 € 2,1036 € 2,2344 €
 Za noc, riziková práca v noci  50 % min.mzdy 2,0115 € 2,155 € 2,345 € 2,6295 €
2,793 €
 Za noc, prevažná práca v noci  35 % min.mzdy 1,40805 € 1,5085 € 1,6415 € 1,84065 € 1,9551 €
 Za pohotovosť mimo pracoviska  20 % min.mzdy 0,8046 € 0,862 € 0,938 € 1,0518 € 1,1172 €
 Za sťažený výkon práce  20 % min.mzdy 0,8046 € 0,862 € 0,938 € 1,0518 €
1,1172 €
 Dohodári za sviatok  100 % min.mzdy 4,023 € 4,310 € 4,69 € 5,259 €
5,586 €

*

Pre všetky príplatky uvedené v tabuľke platí, že ide o najnižšie sumy, na ktoré majú zamestnanci nárok, bez ohľadu na to, aký majú ustanovený týždenný pracovný čas.

V Zákonníku práce nie je špecificky určené, ako sa majú príplatky zaokrúhľovať. Pri zaokrúhľovaní preto zamestnávateľ musí vždy príplatky zaokrúhliť na prospech zamestnanca = to znamená vždy smerom nahor.

Napríklad príplatok za prácu v noci, ktorý je presne 2,2344 € za hodinu, sa v prípade potreby zaokrúhli na 2,24 € alebo na 2,30 €.

*

CESTOVNÉ NÁHRADY

Od 1. januára 2026 sú platné sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách:

  • 0,090 € jednostopové vozidlá a trojkolky,
  • 0,313 € osobné cestné motorové vozidlá.

*

Od 1. decembra 2026 sú platné sumy stravného pri pracovných cestách:

  • 9,80 € pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
  • 14,60 € pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
  • 21,70 € pre časové pásmo nad 18 hodín.

*

Od 1. januára 2013 sú platné sumy stravného pri zahraničných pracovných cestách:

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2012/401/20130101

Od 30. januára 2026 sú platné osobitné základné sadzby stravného pre mobilných zamestnancov v cestnej doprave (vodiči a ďalší členovia cestujúceho personálu, ktorí vykonávajú dopravné činnosti v cestnej doprave pre zamestnávateľa v pracovnom pomere):

https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2026/9/20260130

*

STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV (§ 152 ZP)

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie (na teplé jedlo) je 55 % z ceny jedla.

*

Sumy platné od 1. decembra 2026

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie (na teplé jedlo) je najviac suma 5,39 € (55 % z 9,80 €).

Hodnota gastrolístka je najmenej 7,35 € (75 % z 9,80 €).

Z ceny gastrolístka musí byť príspevok zamestnávateľa najmenej 55 %.

Príspevok zamestnávateľa na gastrolístok je najviac 5,39 € (55 % z 9,80 €).

... napríklad, pri najnižšej možnej cene gastrolístka 7,35 € je príspevok zamestnávateľa najmenej 4,05 € a najviac 5,39 €.

Finančný príspevok zamestnávateľa na stravovanie je najmenej 4,05 € a najviac 5,39 €.

*

SZČO A DAŇOVÉ VÝDAVKY NA STRAVNÉ

SZČO si podľa § 19 ods. 2 písm. p) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, predbežne môže znížiť za rok 2027 základ dane o stravné a to až o sumu:

... 365 dní x 5,39 € = 1967,35 € ... za obdobie od 1.1.2027 predbežne do 31.12.2027 (v tomto období platí pre časové pásmo 5-12 hodín suma stravného 9,80 €)

*

NEZDANITEĽNÁ ČASŤ NA DAŇOVNÍKA

Nezdaniteľná časť na daňovníka (na mesiac) pri výpočte preddavkov na daň je 516,64 € (21-násobok životného minima / 12).

V ročnom zúčtovaní/daňovom priznaní za rok 2027:

1. Ak daňovník dosiahne základ dane do 27101,20 € (91,8-násobok životného minima), tak nezdaniteľná časť na daňovníka je 6199,62 € (21-násobok životného minima).

2. Ak daňovník dosiahne základ dane vyšší ako 27101,20 €, tak nezdaniteľná časť na daňovníka sa vypočíta nasledovne:

15233,35 € – (základ dane : 3)

... kde suma 15233,35 € = 51,6-násobok životného minima

Výsledok sa zaokrúhľuje na eurocenty matematicky.

3. Ak daňovník dosiahne základ dane 45700,06 € a viac, tak nezdaniteľná časť na daňovníka je nula.

*